DENİZİN DEVLERİ


Günümüze Dek İnşa Edilmiş En Büyük Deniz Araçları

1. Knock Nevis tankeri



Gemi 1977’de bir Yunanlı armatör için "Oppama" adıyla ve daha küçük boyutlarla (376,7 metre,189.110 GT ve 418.610 DWT olarak) Sumimoto Heavy Industries tersanesinde inşa edildi. Fakat bu armatör gemiyi satın alamadı. Gemi Tersane tarafından ünlü Hong Kong’lu armatör C.Y. Tung’a satıldı. Tung gemiyi kendi tersanesinde ikiye böldürerek boyunu, tonajını ve kapasitesini artırdı ve iki yıl sonra (1979’da) “dünyanın gelmiş geçmiş en büyük yüzer aracı” unvanı ve Seawise Giant adıyla denize indirdi. Gemi 1979’da Norveçli Loki Stream AS şirketine satıldı. 1989’da şirket geminin adını Happy Giant olarak değiştirdi. Bir başka Norveç şirketi olan Jorden Jahre 1991’de gemiyi satın aldı. Geminin adı artık Jahre Viking’di. Bu süreçte gemi, İran Irak savaşı sırasında Hürmüz Boğazında savaş uçakları tarafından bombalandı. Singapur’daki Keppel Company tersanesinde onarıma alındı; adı tekrar Happy Giant’a çevrildi ve 1991 Ekiminde tekrar denize indirildi. Gemi 2004 yılında yine Norveçli First Olsen Tankers tarafından satın alındı. Adı Knock Nevis’e çevrildi. Bir süre kullanımda tutulduktan sonra Dubai açıklarında bir yüzer petrol deposu olarak kullanılmaya başlandı.
Boy: 458 metre
En: 68,8 metre
Draft: 29,8 metre
Tonaj: 260.941 GT / 214.793 NT
Kapasite: 564.763 DWT

2. Batillus Sınıfı dört tanker





Sınıfın pilot gemisi Batillus 1976’da inşa edildi, 1985’te söküldü; Bellamya, 1976’da inşa edildi, 1986’da söküldü, Pierre Guillaumat 1977’de inşa edildi 1983’te söküldü, satılarak “Hellas Fos” ve “Sea Giant” adlarını da alan Prairial 1979’da inşa edildi 2003’te söküldü.
Konock Nevis’in sonradan uzatıldığı düşünülürse, bu seri tersaneden yekpare olarak çıkan en büyük gemilerden oluşmuştur.
Boy: 414 metre
En: 68 metre
Draft: 28,5 metre
Tonaj: 275.276 GT / 225.473 NT
Kapasite: 555.000 DWT

3. Esso Atlantic Sınıfı iki Tanker

İlk adları Esso Atlantic ve Esso Pacific’dir. 1977’de Exxon’un taşıma şirketi olan Esso için inşa edildiler. 1990’da Yunanlı Ceres Hellenic tarafından satın alınıp Kapetan Giannis ve Kapetan Michalis adlarıyla çalışmaya devam ettiler. 2002 yılında Pakistan’da sökülene dek kullanımda kaldılar.
Boy: 406,6 metre
En: 71,7 metre
Draft: 25,29 metre
Tonaj: 247.160 GT
Kapasite: 516.801 DWT

4. Emma Maersk Konteynır Gemisi

2006’da Danimarka’da Odense Steel Shipyard’da inşa edildi. Günümüz itibariyle inşa edilmiş en büyük Konteynır gemisi ve şu an kullanımda bulunan en büyük deniz aracıdır.
Boy: 397 metre
En: 56 metre
Draft: 15,5 metre
Tonaj: 171.000 GT / 55.396 NT
Kapasite: 156,907 DWT

5. Berge Emperor Sınıfı iki tanker

Mitsui Shipbuilding tarafından 1975 ve 1976 yıllarında inşa edildiler. İlk adları Berge Emperor ve Berge Empress’di. Berge Emperor satıldığında “Emperor” adını aldı. 1986’da söküldü. Berge Empress birkaç kez el değiştirdi. Adları sırasıyla “Empress”, “Happy Empress”, “Sea Empress”, “Empress des Mers” oldu. 2004’de söküldü.
Boy: 381,8 metre
En: 68,1 metre
Draft: 22,8 metre
Tonaj: 203.110 GT
Kapasite: 423.700 DWT

6. TI Oceania Sınıfı dört tanker




TI Oceania, TI Asia, TI Europe ve TI Africa, adlı dört gemi günümüzde kullanımda olan en büyük tankerlerdir. 2002’de Yunanlı Hellespont Steamship Corporation şirketi için Güney Kore Daewoo tersanesinde inşa edildiler. O dönemki adları “Hellespont Alhambra”, “Hellespont Tara”, “Hellespont Fairfax” ve “Hellespont Metropolis”ti. 2004’de Euronav ve OverSeas Shipholding şirketleri tarafından satın alındılar.
Boy: 380 metre
En: 68 metre
Draft: 24,5 metre
Tonaj: 234.006 GT
Kapasite: 441.893 DWT

7. Globtik Tokyo Sınıfı üç tanker

Serinin ilk iki gemisi Globtik Tokyo, Globtik London’dır. 1973’de Japon Ishikawajima Harima Heavy Industries tersanesinde İngiliz Globtik Tankers şirketi tarafından inşa edildiler. Dönemin en büyük gemileriydiler. 1975 yılında da serinin üçüncü gemisi Nissei Maru da Tanker Pacific Managemet şirketi için yapıldı. Globtik’ler 1985’de, Nissei Maru da 2003’de söküldü.
Boy: 378,9 metre
En: 62.06 metre
Draft: 28,20 metre
Tonaj: 234.287 GT / 185.774 NT
Kapasite: 484.000 DWT

8. Burmah Sınıfı iki Tanker

Burmah Endeavour 1977’de, Burmah Enterprise de 1978’de China Shipbuilding Tersanesinde inşa edildi. 1988’de Yunanlı Stena şirketine satıldılar ve adları “Stena King” ve “Stena Queen”e çevrildi. 2002’de bir kez daha el değiştirdiler ve adları “Folk I” ve “Folk II” oldu. 2003’de yüzer petrol deposu haline getirildiler.
Boy: 378 metre
En: 68 metre
Draft: 25 metre
Kapasite: 457.924 DWT

9. Esso Mediterranean sınıfı iki tanker


Sınıfın ilk gemisi 1976’da IHI tersanesi tarafından “Andros Petros” adıyla, ikinci gemi 1977’de “Homeric” adıyla inşa edildi. Her iki gemi 1977’de Esso tarafından satın alındı ve adları “Esso Caribbean” ve “Esso Mediterranean”a çevrildi. 1991’de de gemiler Yunanlı Presto Linea Tarafından alındı, adları “Kapetan Giorgis” ve “Kapetan Panagiotis” oldu. İlk gemi 2002’de, ikincisi 2003’de Hindistan’ın Gadani sahilinde söküldü.
Boy: 378 metre
En: 68 metre
Draft:25 metre
Tonaj: 218.447 GT
Kapasite: 456.368 DWT
.
10. Coraggio Tankeri
.

1976’da İtalyan Pluto S.p.A. Navigazione şirketi için Japonya’da Kawasaki Heavy Industries tersanesinde inşa edildi. 1985’te Kaohsiung’da sökülünceye bu şirket tarafından çalıştırıldı.
Boy: 378 metre
En: 69 metre
Draft: 23 metre
Tonaj: 205.960 GT / 180.261 NT
Kapasite: 423.789 DWT

11. Mira Star Tankeri

1975’te Vela International Marine şirketi için “Hilda Knudsen” adıyla Kawasaki Heavy Industries tarafından üretildi. Birçok kez el değiştirdi. 1984’de Türk UM Denizcilik ve T.A.Ş. tarafından satın alındı, adı “Büyük Selçuklu”ya çevrildi; 1986’da K/S Norman tarafından satın alındı, adı “Happy Sailor” oldu. 1989’da K/S Finans Invest VI A/S tarafından satın alındı, adı “Vendela” oldu; 1991’de Mira Tpt. Co. Ltd. tarafından satın alındı ve “Mira Star” oldu. 2001’de Hindistan’da Chittagong’da söküldü.
Boy: 378 metre
En: 69 metre
Draft: 23 metre
Tonaj: 203.966 GT / 173.313 NT
Kapasite: 423.638 DWT

12. Hellespont Grand tankeri

1976’da Yunanlı Hellespont Steamship Corporation şirketi için Japon Kawasaki Heavy Industries tersanesinde inşa edildi. 1986’da Exxon’a satıldı ve adı “Esso Deutschland” oldu, 1990’da yine satıldı ve adı “Grand”a çevrildi. 1999’da Hindistan’ın Fujairah sahilinde söküldü.
Boy: 378 metre
En: 69 metre
Draft: 22 metre
Tonaj: 203.896 GT
Kapasite: 421.681 DWT

13. G Maersk Sınıfından altı Konteynır Gemisi

2005 yılından itibaren Danimarka’nın Odense Steel tersanelerinde inşa edildiler. Adları Gudrun Maersk, Grete Maersk, Gunvor Maersk, Gjertrud Maersk, Gerd Maersk ve Georg Maersk’dir. Şu an Emma Maersk’in ardından en büyük ikinci konteynır gemisi grubudur.
Boy: 367 metre
En: 43 metre
Draft: 14,5 metre
Tonaj: 67.399 GT
Kapasite: 115.700 DWT

14. Aiko Maru Tankeri

1976’da Papachristidis şirketi için Mitsubishi Heavy Industries tarafından üretildi. Denize indirildikten hemen sonra Japon Sanko Line'ye satıldı ve adı Aiko Maru oldu. 1986'da TT Oriental Corp. Şirketi tarafından satın alındı ve adı "Embassy"ye çevrildi. 1990'da Yunanlı Hellespont Embassy Corp.'a satıldı ve adı "Hellespont Embassy"ye dönüştürüldü. 2003’te Hindistan’da Chittagong’da söküldü.
Boy: 365,9 metre
En: 70 metre
Draft: 23 metre
Tonaj: 209.788 GT / 159.863 NT
Kapasite: 413.009 DWT

15. Al Rekkah Tankeri

1977’de Kuwait Oil Tanker firması için Mitsubishi Heavy Industries Taersanesinde inşa edildi. 1987’de Amerikan Cheaspeake Sg. Inc. Şirketine satıldı ve “Bridgeton” adını aldı. 1997’de Kava Naf. Corp. Şirketine satıldı ve “Blue Pacific” adını aldı. 2002’de Hindistan’da Haryana’da söküldü.
Boy: 365 metre
En: 70 metre
Draft: 22 metre
Tonaj: 210.068 GT / 168.216 NT
Kapasite: 414.366 DWT

16. Esso Japan Sınıfı iki tanker

Seriye ait gemilerden Esso Japan 1976 yılında Hitachi Zosen tersanesinde inşa edildi. 1986 yılında Yemen Shipping şirketine satıldı ve adı “Safer” olarak değiştirildi. Diğer gemi Esso Tokyo aynı yıl aynı tersanede inşa edildikten ve Esso şirketince kullanıldıktan sonra 1985’te satıldı ve adı “Red Seagull” oldu; 2000 yılında yine el değiştirdi ve adı “Olympia Spirit”e çevrildi. Her iki gemi de 2003’te söküldüler.
Boy: 362 metre
En: 70.03 metre
Draft: 22,2 metre
Tonaj: 192.673 GT
Kapasite: 406.641 DWT

17. A Maersk Sınıfı yedi Konteynır Gemisi

Gemilerin adları Adrian Maersk, AP Moller, Albert Maersk, Anna Maersk, Arnold Maersk, Arthur Maersk ve Axel Maersk’dir.
Boy: 352 metre
Kapasite: 75.000 GT

18. Nisseki Maru tankeri

1971’de Ishıkawajima Harima Heavy Industries Co. Ltd. tersanesinde Tokyo Tanker şirketi için inşa edildi. 1985’te Japonya’da Teraoka Iron Works şirketi tarafından söküldü.
Boy: 347 metre
En: 54.56m
Draft: 27, 7 metre
Tonaj: 184.855 GT / 145.600 NT
Kapasite: 372.698 DWT

19. CS Maersk Sınıfı ondokuz Konteynır Gemisi

Gemilerin adları Caroline Maersk, Carsten Maersk, Charlotte Maersk, Chastine Maersk, Clementine Maersk, Clifford Maersk, Columbine Maersk, Cornelia Maersk ve Cornelius Maersk’dir.
Boy: 347 metre
Kapasite: 70.000 GT

20. Universe Ireland Sınıfı altı Tanker

Gemilerin adları Universe Ireland, Universe Iran, Universe Japan, Universe Korea, Universe Kuwait ve Universe Portugal’dır. Serinin pilot gemisi Universe Ireland dünyanın ilk ULCC (Ultra Large Crude Carrier) tankeridir
Boy: 345,3 metre
En: 53,3 metre
Kapasite: 330.000 DWT

21. RMS Queen Mary 2

Cunard Lines şirketine bağlı gemi 2004’de denize indirildi. Dünyanın en büyük yolcu gemisidir.
Boy: 345 metre
En: 45 metre
Kapasite: 148.528 GT

22. Berge Stahl Dökme yük gemisi

1986’da Norveçli Det Norske Veritas şirketi için Hyundai Heavy Industries tarafından inşa edildi. Dünyanın en büyük dökme yük gemisidir. Şu an hizmette.
Boy: 343 metre
En: 65 metre
Draft: 23 metre
Kapasite: 364.768 DWT

23. USS Enterprise Uçak Gemisi

1958–1961 yıllarında Newport News Shipbuilding and Drydock Company tarafından inşa edildi. ABD donanmasına bağlı gemi dünyanın en büyük uçak gemisidir. Nükleer güç kullanmaktadır.
Boy: 342 metre
En: 40,5 metre
Draft: 12 metre
Kapasite: 93.500 GT

24. Brasil Maru dökme cevher gemisi

2007 yılında Tamou Line S.A. şirketi için Mitsui Engineering & Shipbuilding Co. Ltd. tarafından inşa edildi. Dünyanın en büyük dökme cevher gemisidir.
Boy: 340 metre
En: 60 metre
Draft: 21 metre
Tonaj: 160.774 GT
Kapasite: 327.180 DWT

25. Docecanyon Tankeri

1973 yılında Japonya’da Nippon Kokan tersanesinde Docenave şirketi için inşa edildi. 1998’de el değiştirdi, Brezilyalı Vale de Rio şirketinin elinde kısa bir süre “Canyon” adıyla çalıştı ve Chittagong’a sökülmeye gönderildi.
Boy: 339,5 metre
En: 55.06 metre
Draft: 21,4 metre
Tonaj:131.473 GT
Kapasite: 275.636 DWT

26. Freedom sınıfı üç yolcu gemisi

2006 yılından itibaren Royal Caribbean şirketi için Norveç’teki Aker Yards’ın Finlandiya’daki Turku tersanesinde üretilen gemilerin adları Freedom of the Seas, Independence of the Seas ve Liberty of the Seas’dir.
Boy: 338,8 metre
En: 38,6 metre
Kapasite: 154.407 GT

27. E Maersk Sınıfından üç adet Konteynır Gemisi

Gemilerin adları Elly Maersk, Estelle Maersk ve Elenora Maersk’dir.
Boy: 333 metre
En: 40 metre
Kapasite: 159.187 GT

28. USS Nimitz Sınıfı on adet uçak gemisi

ABD donanmasına bağlı bu gemiler USS Nimitz, USS Dwight D. Eisenhower, USS Carl Vinson, USS Theodore Roosevelt, USS Abraham Lincoln, USS George Washington, USS John C. Stennis, USS Harry S. Truman ve USS Ronald Reagan’dır.
Boy: 333 metre
En: 41 metre
Draft: 12,5 metre
Kapasite: 102.000GT