Ünlü Transatlantikler (1800'ler)

.

Great Western
1838 – 1856
Uzunluk: 64,8 m.
Genişlik: 10,8 m.
Tonaj: 1.340 GT
Makineler: Maudslay, Sons & Field yapımı çift yandan çark
Hızı:9 knot
Yolcu Sayısı: 148 kişi

İngiltere’nin en büyük demiryolu şirketlerinden biri olan Great Western Railway Company’nin bir projesi olarak, Okyanus–aşırı yolculuklar için inşa edilmiş ilk gemi. 8 Nisan 1838’de Londra–New York arası ilk seferine başladı. 22 Nisan’da kendisi ile yarışmak için alelacele dönüştürülüp, kendisinden dört gün önce sefere çıkmış olan 700 tonluk buharlı SS. Sirius’dan 4 saat sonra New York’a ulaştı. 14 gün ve 12 saat süren yolculuğuyla okyanusu en hızlı geçen gemi unvanını kazandı.


Great Britain
1845’den bugüne
Uzunluk: 98,4 m.
Genişlik: 15,5 m.
Tonaj: 3.270 GT
Makineler: Dört silindirli, tek pervaneli buhar makinesi
Hızı: 9 knot
Yolcu Sayısı: Başlangıçta tümü birinci sınıf 350 kişi. 1850’de Avusturalya seferi için yeniden inşa edildiğinde birinci sınıfta 50 kişi ve üçüncü sınıfta 680 kişi.

Metal tekneli olarak inşa edilmiş ilk okyanus–aşırı yolcu gemisidir. 1970 Nisan’ında son kez restore edildi ve Bristol limanına çekildi. O dönemden beri bir müze – gemi olarak faaliyet gösteriyor.


Great Eastern
1860 – 1888
Uzunluk: 211 m.
Genişlik: 36 m.
Draft: 9,2 m.
Tonaj: 18,915 GT
Güç Kaynağı: yelken, tek pervane ve çift yandan çark
Hızı: 14 knot



Germanic / Ottawa / Gülcemal
1875 – 1950
Uzunluk:139 m.
Genişlik:13,8 m.
Tonaj:5.008 GT
Makineler:2 x 2 silindirli makinenin döndürdüğü tek pervane.
Hızı:15,5 knot
Yolcu Sayısı:1,720 kişi

Gülcemal, ilk adı ile Germanic, İngiltere’nin büyük denizcilik şirketlerinden biri olan White Star firmasının Atlantik'te İngiltere ile Birleşik Amerika arasında yolcu taşımak amacıyla inşa ettirdiği iki eş transatlantik’ten biriydi. O da, kardeşi Britannic de, Kuzey İrlanda'nın, Belfast kentindeki Harland and Wolff tersanelerinde inşa edilmişlerdi.
1896 yılının Ağustos ayında yenilenen kazanları ve makineleri ile Atlantik’i 6 gün, 21 saat, 38 dakikada kat ederek mavi kurdele sahibi oldu. 1898 yılında, New York limanında kömür almak için beklerken çok soğuk ve şiddetli bir rüzgâr müthiş bir tipi Germanic’in üzerinde kalın bir buz tabakası oluşturmuştu. Bu buzun üzerine durmadan kar yağıyordu. Saatler sonra gemi bunca ağırlığı kaldıramayarak dibe oturdu. Yüzdürülmesi zor olmasa da onarılması ancak Belfast'a inşa edildiği tersaneye yollanması ile mümkün oldu.
1902 yılında merkezi Liverpool' da olan Dominian Lines adlı vapur şirketine satıldı. Adı Ottawa olarak değiştirildi. Yeni sahipleri Avrupalı göçmenleri Amerika’ya bu gemi ile götürdüler. Osmanlı Seyr-i Sefain İdaresi adına 1910 yılında satın alındığında 37 yaşındaydı. 1911 yılının Şubat ayında İstanbul'a gelen bu güzel gemiye, dönemin padişahı olan V. Mehmet Reşad'ın annesinin adı verildi: Gülcemal… Yani, gül yüzlü…
Yolcuların çok sevdiği bu gemi özellikle düzenli posta seferleri yapmaya başladığı Karadeniz halkının sevgilisi oldu. 1914'te Birinci Dünya Savaşı'nın başlamasından bir süre sonra asker taşımada kullanılmaya başladı, hatta bir ara ordunun emrine verildi ve hastane gemisi olarak da hizmet verdi.
1915 yılının 27 Şubat günü Ege'den Marmara'ya sinsice sızmış olan İngilizler'in E–11 denizaltısı, İstanbul’dan Çanakkale'ye asker taşımakta olan Gülcemal’i İmralı önlerinde torpillemeyi başardı. Pruvasından yaralanan gemi yedeğe alınarak acele İstanbul'a çekildi ve tersaneye sokuldu. Yeniden hizmete girebilmesi için yaklaşık iki yıllık bir onarım görmesi gerekti.
Savaşın sonunda Gülcemal, mütareke yıllarında (1918-19) Yunanistan ve Mısır'daki esir kamplarında tutulmakta olan Alman askerlerini Wilhelmhaven ve Hamburg limanlarına taşıdı.
1920 yılında Gülcemal, Amerika seferi yapan ilk Türk yolcu gemisi olarak New York limanına yanaştığında Türk bayrağını da Birleşik Amerika'ya götüren ilk gemimiz oluyordu.
Atatürk' ün de birkaç kez bindiği bu gemi, 1937 yılında hizmet dışı bırakıldı. Bunca yıl ayakta kalmasını, bir savaş gemisininki kadar sağlam teknesine borçluydu.
Dünya Savaşı'nın karanlık yıllarını Haliç'te bağlı olarak geçiren Gülcemal, Lloyd kayıtlarında en son olarak 1945 yılına kadar yer aldı. 1949 yılında limanda ardiye olarak kullanılıyordu. Ertesi yıl, yüzer otel haline getirileceğine dair söylentiler çıksa da 75 yaşındaki bu emektar gemi sonunda sökülmek üzere yabancı enkazcılara verildi. Sökülmek üzere Messina'ya vardığında, takvimler 1950 yılını gösteriyordu.


City of New York / New York
1888 – 1923
Uzunluk: 171,1 m.
Genişlik: 19,3 m.
Tonaj: 10.508 GT
Makineler: Buhar makinesinin döndürdüğü çift pervane
Hızı: 20 knot
Yolcu Sayısı: 1.290 Yolcu Sayısı


Campania
1893 – 1918
Uzunluk: 190 m.
Genişlik:19,9 m.
Tonaj: 12.950 GT
Hızı: 22 knot
Makineler: On silindirli karşılıklı makinelerin döndürdüğü çift pervane
Yolcu Sayısı: 2.000 kişi


Lucania
1893 – 1909
Uzunluk: 190 m.
Genişlik: 19,9 m.
Tonaj: 12.950 GT
Hızı: 22 knot
Makineler: On silindirli karşılıklı makinelerin döndürdüğü çift pervane
Yolcu Sayısı: 2.000 kişi


Königin Luise / Omar / Edison
1897 – 1935
Uzunluk: 168,6 m.
Genişlik: 18,3 m.
Tonaj: 10.566 GT
Makineler: Quadruple expansion buharlı makinelerin döndürdüğü çift pervane.
Hızı: 14,5 knot
Yolcu Sayısı: 2.400 kişi

Kaiser Wilhelm der Grosse
1897 – 1914
Uzunluk: 200,1 m.
Genişlik: 20,1 m.
Tonaj: 14,349 GT
Hızı: 22 knot
Makineler: 31.000 hp gücünde makinelerin döndürdüğü çift pervane
Yolcu Sayısı: 1,970 kişi


Oceanic
1899 – 1914
Uzunluk: 215 m.
Genişlik: 20.85 m.
Tonaj: 17,274 GT
Makineler: 28.000 hp gücünde iki triple expansion makinenin döndürdüğü çift pervane Hızı:19,5 knot